Sinds kort kun je mijn digital art kopen via Werk aan de Muur. In dit blog vertel ik je over mijn ervaring met het platform Werk aan de Muur. Waarom kies ik er voor om mijn werk via Werk aan de Muur aan te bieden en hoe blik ik terug op de afgelopen maanden?
Wat is Werk aan de Muur?
Werk aan de muur is een printing on demand bedrijf, waar kunstenaars en fotografen werk kunnen uploaden, om zo een digitaal portfolio aan te leggen. Klanten van Werk aan de Muur kunnen deze afbeeldingen vervolgens kopen op een materiaal naar keuze en in een formaat naar keuze. Het bestand dat de kunstenaar op Werk aan de Muur heeft geplaatst, word daarna via een printing on demand systeem afgedrukt op bijvoorbeeld aluminium dibond, staal of canvas en binnen enkele dagen heeft de klant het werk in huis om zo het interieur op een originele, maar betaalbare manier aan te kleden. De slogan ‘origineler dan IKEA, goedkoper dan een galerie’ zegt het eigenlijk precies. Met meer dan 10.000 beeldmakers is er een ruime keuze aan kunstwerken te vinden die je ook nog eens precies op jouw interieur kunt laten aansluiten d.m.v. formaat en materiaal.
Het begin van mijn shop
Een tijdje terug was ik ziek en begon ik in een opwelling een shopje op Werk aan de Muur. Niet helemaal waar, want de wens om dit te doen had ik al uitgesproken met mijn doelen voor 2022. Maar het kwam er steeds niet van. Totdat ik dus ziek werd, mijn huis niet uit mocht (ik had Corona), geen concentratie had, heel weinig energie om ook maar iets te doen, maar niet moe genoeg om te slapen.
Ik klapte mijn laptop open en begon te experimenteren in Photoshop. Al snel had ik een kleine verzameling aan digitale kunst in mijn portfolio en begon ik mijn shop op Werk aan de Muur te vullen.
Ik dacht, ‘ik zie wel wat er van komt, ik vind het leuk om te doen, dus waarom niet?’.
Waarom zou je als beeldmaker verkopen via Werk aan de Muur
Voor mij is Werk aan de Muur vooral een creatieve uitlaatklep waar ik vrijuit mag experimenteren met photoshoptechnieken, kleuren en composities. Omdat ik met MadameRuiz vrijwel alleen portretten in opdracht maak, voelde ik een soort urge om autonoom werk te maken in een andere stijl dan mijn betaalde klussen, juist om de vrijheid van het experiment op te zoeken. Als kunstenaar heb ik dat namelijk nodig.
Wat ik heel gaaf vind aan het platform is dat je na het uploaden van jouw kunstwerk direct via diverse mock ups kan zien hoe het er ‘in het echt’ uit zou komen te zien bij iemand aan de muur. Het brengt me een beetje terug in de tijd waar ik vroeger online spelletjes speelde als Roller Coaster Tycoon en The Sims. Een heerlijk tijdverdrijf van lekker designen, maar dan in de wetenschap dat de virtuele wereld ook met de echte wereld kan samenkomen d.m.v. klantaankopen.
Hoewel ik zeker geloof in het concept van Werk aan de Muur vind ik het proces van creeren vooral ontzettend leuk en leerzaam. Dit is niet mijn core business, geld verdienen met verkochte werken via Werk aan de Muur is dus niet noodzakelijk. Wel leuk natuurlijk! Want dat betekent dat klanten, ergens in het land, elke dag kunnen genieten van mijn speelse werk.
De nadelen van verkopen via Werk aan de Muur
Inkomen
Door gebruik te maken van een platform, levert de verkoop van een kunstwerk natuurlijk relatief gezien maar weinig op, want van elk verkocht exemplaar gaat het grootste gedeelte naar Werk aan de Muur en maar een klein gedeelte naar de kunstenares. Om echt een inkomen te kunnen verwerven middels Werk aan de Muur is dus wellicht wat utopisch. Een leuk extra zakcentje is wellicht een realistischer beeld.
Zichtbaarheid
Hoewel je zelf ook veel in de hand hebt om je zichtbaarheid te vergroten, zoals goede titels bedenken, mooie teksten schrijven, en relevante tags toevoegen, is zichtbaarheid wellicht de grootste struggle voor veel beeldmakers. Het platform kent maar liefst 10.000 beeldmakers, dus de concurrentie is groot. En om uitgelicht te worden onder ‘nieuwe werken’ of in één van de categorieen moet je ook gewoon een beetje geluk hebben dat jouw werk in de smaak valt van de stylisten. Gelukkig heb ik het geluk, of de vaardigheid, om mezelf omhoog te werken in de zoekresultaten en op te vallen bij de stylisten. Mijn werk is in twee maanden tijd namelijk al 3x uitgelicht onder nieuwe werken, en dat is veel! Hierdoor ben ik meer in the spotlight geplaatst, waar ik natuurlijk wel trots op ben!
Natuurlijk kun je zelf ook aan je zichtbaarheid werken door o.a. je eigen social media platformen zoals Instagram, Pinterest en Facebook in te zetten en te publiceren op je eigen site. Voor niets gaat de zon op heb ik altijd geleerd.
Anoniem klantcontact
Met mijn portretten in opdracht ben ik gewend juist zeer dicht in contact te staan met mijn opdrachtgevers. Ik heb meerdere malen via telefoon of per mail contact, en regelmatig krijg ik klanten over de vloer om het werk persoonlijk op te halen. Dat klantcontact vind ik ontzettend leuk. En ik vind het ook altijd erg leuk om het werk mooi in te pakken. Het nadeel aan Werk aan de Muur vind ik dat je helemaal geen contact hebt met jouw klanten en dat je ook de wijze van verzending niet in de hand hebt. Een leuk persoonlijk briefje toevoegen is dus ook onmogelijk.
Van een werk dat wordt verkocht kan ik terugzien in welk formaat en op welk materiaal het werk is afgedrukt en de stad of het dorp waar een werk naartoe is verzonden, maar verder weet ik niets van mijn klanten. En als ze geen review achter laten, heb ik zelfs geen enkel idee wat de ervaring is met mijn product.
Dat onpersoonlijke maakt het voor mij wel minder leuk. Én voor klanten ook minder herkenbaar. Wellicht vertellen ze tegen vrienden dat het nieuw aangekochte schilderij van Werk aan de Muur is, in plaats van mijn naam in die conversatie te gebruiken.
Toch wegen de nadelen voor mij niet op tegen de voordelen. Aangezien ik dit voornamelijk in mijn vrije tijd doe en het niet zie als onderdeel van mijn verdienmodel, sta ik mezelf toe gewoon te genieten van wat Werk aan de Muur me wel bied.
Lekker spelen
Terwijl ik heerlijk zit te spelen met Photoshop en nieuwe technieken en onderwerpen uitprobeer, werkt Werk aan de Muur achter de schermen aan de verkoop van mijn digitale kunstwerken. Ik hoef geen rekening te houden met wat iemand anders mooi vind, maar mag heerlijk experimenteren en spelen. Vinden mensen het niet mooi, dan kopen ze het niet. Vinden ze het wel mooi, dan kopen ze het wel. Zo simpel is het. En dat vind ik heerlijk rustgevend ter afwisseling.
Een zeer groot bereik
De reden om te kiezen voor een platform als Werk aan de Muur is omdat ze een enorm groot bereik hebben in Nederland, maar ook in bijv. Duitsland. Ik ben zelf in contact gekomen met dit bedrijf via de promotie die zij doen bij o.a. VTWonen Weer verliefd op je huis. Elke zondagavond loopt het weer storm op de website. En hoewel die bezoekers zich verspreiden over de vele beeldmakers, heb je wel direct een extra doelgroep te pakken.
Werk aan de Muur ontzorgt
Daarnaast neemt het platform letterlijk alles voor je uit handen, behalve het maken van jouw beelden en de inrichting van jouw shopje. Een klant bestelt bij Werk aan de Muur en Werk aan de Muur levert aan de klant. De werking van de advertenties, de website, het bestelproces, drukproces, verzending en afhandeling van eventuele klachten wordt allemaal door Werk aan de Muur gedaan. Ik vind het dus absoluut geen enkel probleem om daarvoor te moeten betalen.
No cure no pay
En over betaling gesproken, je betaalt pas als er daadwerkelijk iets wordt verkocht. Een shop openen bij Werk aan de Muur is volledig gratis. Je betaalt slechts voor de service wanneer jouw werk verkocht wordt in de vorm van een mindering op de verkoopprijs wat je uiteindelijk krijgt uitgekeerd. Hoewel verkopen dus wel geld kost, hoef je nooit te betalen 🙂
Beeldrechten blijven bij de maker
Als beeldmaker blijf je eigenaar van jouw werk. Zolang jouw werk op Werk aan de Muur staat mag Werk aan de Muur het werk verkopen. Maar zodra jij jouw werk uit de shop hebt gehaald, mogen ze geen nieuwe opdrachten meer aannemen voor dit specifieke werk. Daarnaast worden de hoge resolutiefiles nooit naar de klanten gestuurd en enkel kant-en-klare producten geleverd, waardoor je niet het gevaar loopt dat jouw digitale bestand zich verspreidt. Ook staat het je vrij om hetzelfde werk ook via andere aanbieders te verkopen of zelfs in eigen beheer.
Mijn werk bij mensen thuis
En natuurlijk vind ik het ook gewoon ontzettend leuk als mijn creatieve, autonome werk bij jou in huis hangt! Middels Werk aan de Muur kan ik een volledig nieuwe doelgroep aanspreken en maak ik van jouw huis een fijne, knusse plek om in te wonen. Het gevoel dat een verkoop oplevert is zo heerlijk positief. Uit al die duizenden beeldmakers kiest iemand er bewust voor om mijn werk te bestellen. Dat geluksmomentje vind ik heerlijk!
Verkoop in de herhaling
En het leuke voordeel is, eenmaal in de shop geplaatst mag Werk aan de Muur het werk blijven verkopen zolang je hetzelf als beeldmaker toestaat. Dit betekent dus ook dat eenzelfde werk meerdere malen kan worden verkocht. En als dit gebeurd, dan wordt het financieel natuurlijk wel leuk. Hoe groter mijn online portfolio wordt, hoe meer ik dus kan verkopen en hoop ik dat het uiteindelijk een soort maandelijks buffertje wordt. Maar dat is toekomstmuziek.
Hoewel ik nog meer aandacht zou mogen geven aan mijn Werk aan de Muur shopje, zijn er in twee maanden tijd toch al enkele werken verkocht en dat is natuurlijk erg leuk. Heel rijk ben ik er niet van geworden, maar als het goed is heb ik een aantal mensen heel blij gemaakt met mooie digitale schilderijen. Onderstaande foto ontving ik van een klant! Hoe mega leuk om dit schilderij zo in het interieur te zien, alsof het gewoon zo had moeten zijn.